Vem säjer vad och hur?
Aug 04, 2025
Känner du till de retoriska begreppen ethos, pathos och logos? De lanserades av den grekiska filosofen (och astronomen) Aristoteles (384–322 f.Kr.) i sin bok ”Retoriken” som tre medel för att övertyga.
- Ethos (eller etos) är trovärdigheten hos den person som talar. Personens karaktär, skulle vi kunna säga. Inom ethos ryms den moral talaren upplevs ha, hur pålitlig och ärlig talaren upplevs vara, vilket förtroende talaren inger. Hur väl talaren upplevs infria sina löften är också en del av ethos.
- Logos handlar om hjärna. Om ord, ordning och rationalitet. Inom logos ryms talarens argument, kunskap, logik och förnuft. Logos handlar om resonerande.
- Pathos (eller patos) handlar om hjärta. Om att visa och väcka känslor. Inom pathos ryms passion, engagemang, intresse, inspiration, ilska, glädje...
Det är skillnad på att övertala någon, som då egentligen inte håller med eller vill men ”ställer upp, och på att övertyga någon. En övertygad person är med på tåget.
Du behöver därför fundera över alla dessa tre när du vill driva förändring eller åstadkomma något som inkluderar någon annan.
Det kan handla om att du som chef ska leda andra människor. Det kan vara du som företagare som ska sälja dina tjänster eller produkter. Det kan vara du som förälder som vill att dina barn ska lyssna till dig. Det kan vara du som kompis vill få med dig dina vänner på en resa. Eller du som partner som vill få med sambon på förändring i hemmet.
Vi håller kontakten!
Vill du få inspiration, nyhetssvep och verktyg hem i inkorgen?
• Tips och texter som rör ledarskap, livsstrategier eller din Bucketlist.
• Information om ny lagstiftning eller nya trender.
• Exklusiva erbjudanden till webbinarier och event.
Du är varmt välkommen att lämna dina kontaktuppgifter här!
Du kommer att få ett mejl där du bekräftar din prenumeration, om du inte får det så titta i din skräppost.
Integritetsskyddspolicy hittar du längst ned på sidan.