Åtta delar i våra prestationer

agera arbetsmiljö atheragramledarskap attityd delaktighet glädje hälsa inställning kompetens ledarskap livsstrategier mindset mod motivation prestation psykologisktrygghet självledarskap säkerhet tillgänglighet välbefinnande May 02, 2024
En del av en illustration kring prestation

 

Nu kommer här ett LÅNGT blogginlägg för jag tänkte beskriva för dig de åtta delar som ingår i våra prestationer.

 

Varför gör han inte...? Vad är det hon inte förstår...?

Är du chef och ledare och tycker då och då att det är svårt att leda andra och få dem att prestera? De gör inte... De förstår inte… De vill inte… Eller vad är egentligen problemet…? Det kan vara så otroligt frustrerande…

Det är ditt jobb att se till att människor i organisationen presterar. En prestation kan vara allt möjligt från att gå upp ur sängen till att ta guld i OS. I de här inläggen tänker jag ”utföra en arbetsuppgift”.

Det är dessutom allas vårt jobb att hålla styr på våra egna prestationer i livet.

 

Jag brukar säga att det är åtta delar som tillsammans bygger goda prestationer.
Tre ben som utgör grunden, ett hjul med fyra ekrar och ett smörjmedel. ”Prestationspallen” är en modell jag en gång i tiden själv tagit fram för att förenkla dialogen med just chefer när jag får frågor om ”varför hen inte bara gör…”.

Jag ska nu beskriva dessa åtta delar för dig. Vi börjar med de tre benen.

TRYGGHET

Man skulle kunna säga ena sidan av myntet är trygghet som är organisatorisk-social och att andra sidan myntet är säkerhet som är fysisk-teknisk. Vi vill inte få en tung pryl i huvudet (säkerhet) och vi vill inte baktalas av kollegor (trygghet).

Socialt pratar vi om psykologisk trygghet (det har jag skrivit ett blogginlägg om tidigare). Fysiskt pratar vi skydd av olika slag.

Om vi känner oss otrygga så kommer vi inte att prestera med fullt fokus. Vi kommer att lägga tid och energi på att säkra/trygga oss. Ha koll på att vi inte skadas psykiskt eller fysiskt, en klassisk överlevnadsstrategi i vår hjärna.

Därför är trygghet och säkerhet en viktig del av grunden. Hur jobbar du med säkerhet? Hur odlar du trygghet? 

ARBETSGLÄDJE

Vi behöver känna glädje, arbetsglädje.

Man brukar säga att glädje i jobbet är meningsfulla uppgifter och glädje på jobbet är det sociala sammanhanget.

För en del är meningsfullhet viktigast. För andra jobbarkompisarna eller kunderna det viktigaste. För en del är båda viktiga.

Om inget av det är på plats så är det dock ont om arbetsglädje... Det ger följdeffekter som exempelvis minskad motivation. Därför är det en viktig del i basen i prestationer. Så vad är det egentligen som odlar arbetsglädje hos dig själv och hos var och en av dina medarbetare? Har du koll på det?

DELAKTIGHET

Delaktighet handlar om att vara med i en gemenskap.

  • Att få uttrycka sig (forum för det?)
  • Att bli lyssnad på (tagen på allvar)
  • Att kunna påverka (ha betydelse)
  • Att få vara med (vara inkluderad och viktig för någon)
  • Att kunna vara med (social, mental och fysisk tillgänglighet)

Hur uttrycker du dig? Hur planerar du saker och ting? Hur gör du det möjligt att känna delaktighet och vara delaktig. Tänk inkludera!

 

När de där tre benen är på plats så är de en god grund för att hjulet/prestationerna ska kunna snurra. 

Själva hjulet består av fyra ekrar/delar och ett nav.

KOMPETENS

Kompetens handlar om att kunna göra något. Här ryms till exempel

  • utbildning, kunskap och erfarenhet
  • legitimation, körkort och certifieringar av olika slag.
  • mandat, handlingsutrymme och resurser

Allt det som påverkar om jag tycker mig kunna prestera det som önskas eller krävs.

Om vi inte tycker att vi kan så blir det svårt med prestationerna.

Det är inte helt ovanligt att jag träffar medarbetare som inte tycker sig kunna göra något för att de saknar erfarenhet eller mandat. Deras chef ser det inte all så utan tycker att personen både har den kunskap som krävs och har mandat att göra. Viktigt att säkra samma bild. Hur gör du det?

MOTIVATION

Motivation handlar om att vilja. Om driv att handla och välja:

  • Riktning – utföra vilka beteenden?
  • Intensitet – hur hård ansträngning?
  • Varaktighet – hur länge?

Här finns våra värderingar, våra ambitioner, våra drivkrafter och vår meningsfullhet.

Vad vi gillar och inte gillar, vill och inte vill, anser värt besväret och inte. Och vår uthållighet.

Mod finns i detta också, för om vi tycker att något är tillräckligt viktigt eller roligt så gör vi det, även om vi är rädda.

Om motivationen inte finns så blir det svårt med prestationerna.

Vet du vad som driver och motiverar dig respektive vad som inte gör det och därför dränerar dig på energi? Vet du vad som driver respektive dränerar dina medarbetare?

Det finns en modell som heter Motivationsskalan som jag skrivit ett blogginlägg om här om du vill kika.

VÄLBEFINNANDE

Välbefinnande handlar om vår hälsa och vår ork.

Har vi tagit hand om oss själva – sovit, ätit bra, rört på oss och fått frisk luft? Det är en grundstomme i välbefinnande.

Liksom att vi ser till ladda oss med energi och sedan fylla på fortlöpande.

Här finns också situationer som kräver extra energi av oss, såsom att vaka över en sjuk familjemedlem på natten eller ligga i uppslitande vårdnadstvist.

Om energin inte finns så blir det svårt med prestationerna.

Som chef och ledare är nog detta den knepigaste pusselbiten att bidra till, för var och en av oss behöver ta hand om oss själva. Vi försöker med friskvårdspeng och annat, men…

Hur är läget med dina medarbetare? Vilken energinivå har var och en av dem? Hur eldar du på energin?

Jag kan säga att just ”träning” är min svaghet och största utmaning när det gäller mina egna prestationer. Jag tycker att idén med träning liksom är roligare än själva träningen…

Däremot är jag bra på energi. Om du har följt mig ett tag så vet du att jag inte är så förtjust i ordet ”återhämtning”. Det är för reaktivt. Viktigare att ladda sig med energi först. Jag har skrivit ett blogginlägg om det tidigare, det finner du här.

AGERA

Om jag kan göra något och tycker att det är viktigt men inte orkar så händer inte mycket…

Eller: jag tycker att det är viktigt och har massor av energi men jag vet inte hur man gör…

Eller: jag vet hur man gör och har massor av energi men det känns helt meningslöst…

Dessa tre behöver vara på banan allihop.

Säg nu att jag vill måla gult i köket. Jag vet hur man målar så jag tycker att jag kan det. Jag vill gärna ha gult i köket så motivationen finns där. Jag är utvilad och på banan och har energi.

Jaha, detta räcker inte i sig för att det ska bli målat gult i köket – jag måste göra något också…

Den fjärde aspekten i hjulet är agerandet i sig.

Här ryms sådant som påverkar om och när vi gör något. Exempelvis:

  • kultur - ”vi gör inte så här” eller ”så gör vi alltid” – jaha, då agerar jag som de gör…
  • professionalitet i yrket - ”detta är rätt sak att göra”
  • signalsystem - väckarklocka så vi kommer upp eller andra alarm eller personer som hojtar till när det är dags att göra något
  • ställtid - lätt och roligt har kortare ställtid än svårt och tråkigt…

 

Hur ser värdegrunden ut - vad är rätt och fel saker att göra? Vad ger gnistor till handling? Hur är kulturen där du befinner dig? 

 

När alla delar i hjulet fungerar så snurrar det = vi presterar något. 

Den åttonde och sista delen är smörjmedlet.

ATTITYD

Smörjmedlet finner du i mitten av modellen.

Vilken mask tar du på dig när du kliver upp på morgonen? Med vilken inställning möter du världen? Hur har du det med ditt eget mindset?

Nu kommer positiv psykologi in i bilden. Vilket inte innebär att skutta runt och hojta ”tjolahopp” utan om att välja med vilket fokus vi gör saker och ting.

Om vi ser hot, problem, motsättningar, svagheter och konflikter så smörjer det sämre än om vi ser möjligheter, lösningar, gemensamma nämnare, styrkor och samverkan.

Så enkelt är det faktiskt, vår attityd påverkar våra prestationer.

Vår attityd påverkar också våra relationer, vilka också påverkar våra prestationer.

Hur har du det med din egen attityd? Hur jobbar ni med attitydfrågor hos er? Ser ni med det goda eller onda ögat på varandra? Det har jag skrivit ett blogginlägg om attityd tidigare, det finner du här.

 

Här har du nu hela modellen.

När du tänker att någon annan – eller du själv – inte presterar så behöver du ha i åtanke att det är åtta olika faktorer som påverkar huruvida det blir något bra presterat eller inte.

Exakt vad är det som ”fallerar”? Det behöver man gräva lite i, ensam eller tillsammans med någon.

 

Om du känner att du har kört fast avseende en prestation av något slag så kan coaching vara något för dig. Hör av dig då! Likaså om du vill ha en föreläsning eller workshop kring prestationer, på individnivå, i ledningsgruppen eller i en personalgrupp. Jag bistår dig gärna! 

 

(Foton, i den här ordningen: Pixabay/egoh, Pixabay/2704056, Pixabay/trevoykellyphotography, Pixabay/borevina, Pixabay/flutie8211, Pixabay/Pexels, Pixabay/wxzhuo respektive Pixabay/Grem02.
Modellen är skapad av Margareta Carlsson.)

 

Vi håller kontakten!

Vill du få tillgång till fler blogginlägg i din mejlbox? Minst en gång i kvartalet skickar jag ett mejl med inspiration och nyheter. Det kan vara texter kring ledarskap, arbetsmiljö, personlig utveckling eller tips av olika slag. Det kan också vara information om ny lagstiftning eller information om öppna kurser. Du som är intresserad är varmt välkommen att lämna din mejladress här. Genom att registrera dig ger du samtycke till att jag sparar ditt namn och din mejladress så att jag kan skicka ut nyhetsbrevet. Du kommer att få ett mejl där du bekräftar din prenumeration. Här är länk vår Integritetsskyddspolicy.